Bežné príznaky chybného hydraulického posilňovača riadenia 

Je váš hydraulický posilňovač riadenia stále v perfektnom stave? Je problém s olejom v posilňovači riadenia? Ako vôbec zistíte, že s týmto kritickým komponentom vášho vozidla nie je niečo v poriadku? 

Predtým je dôležité poznamenať, že nie všetky problémy s riadením sú v skutočnosti spôsobené problémom so samotným systémom riadenia, ktorý pozostáva z volantu, spojovacích tyčí, hriadeľa a pastorka, stĺpika a ďalších častí. 

To, čo sa javí ako problém s riadením, je častejšie súvisiaca časť, ktorá ovplyvňuje riadenie alebo sťažuje jeho správne riadenie. 

Aby ste mali dobrú predstavu o tom, na čo si treba dávať pozor, uvádzame niektoré najčastejšie príznaky problémov s riadením alebo súvisiacich problémov.

Pri každej jazde v zákrutách, najmä ostrých, sa hmotnosť vozidla nakláňa smerom od zákruty, z pneumatík druhej strany.

Volant vibruje a vozidlo sa chveje 

Vo volante by nemalo byť cítiť žiadne trvalé vibrácie a vozidlo by sa nemalo vôbec chvieť, s výnimkou jázd po štrkových cestách. Ak spozorujete prítomnosť niektorého z týchto dvoch stavov, pravdepodobne nie je niečo v poriadku s riadením.

Vaše vozidlo môže mať pocit, že sa chveje, alebo môžete cítiť vibrácie na volante z dôvodu opotrebovaných spojovacích tyčí. Na základe svojho názvu sú tieto tiahla súčasťou, ktorá spája hriadeľ a pastorky, resp. hriadeľ riadenia alebo prevodku riadenia, s kĺbmi riadenia pripevnenými ku kolesám a nábojom kolies. 

Jeden z týchto stavov však môže byť aj dôsledkom pneumatiky s vypuklinou alebo pneumatiky, ktorá si vyžaduje vyváženie. Ďalšími častými príčinami sú zasklené alebo deformované brzdové rotory a nerovnomerné opotrebovanie brzdového obloženia. To isté sa môže stať, ak si vaše vozidlo v blízkej dobe vyžiada nastavenie geometrie kolies. 

Kývajúci sa volant 

Ak sa vám volant vykyvuje, môže sa vyskytnúť problém s komponentom hydraulického posilňovača riadenia, pretože môžete ľahko vykonať niekoľko pohybov dozadu a dopredu, aj keď nezmeníte smer jazdy. 

Najpotenciálnejšími príčinami tohto problému sú výrazne uvoľnené a opotrebované tiahla alebo dokonca opotrebovaný hriadeľ riadenia. Za normálnych okolností by ste mali pociťovať len citlivú odozvu volantu, ktorý zostáva vycentrovaný, aj keď sa pustíte na rovný úsek cesty. Vo volante by mala byť len minimálna alebo žiadna vôľa. 

Vo volante by nemalo byť cítiť žiadne trvalé vibrácie a vozidlo by sa nemalo vôbec chvieť, s výnimkou jázd po štrkových cestách.

Auto akoby sa vznášalo nad nerovnosťami na ceste 

Jazda autom má byť pohodlná, ale nie príliš pohodlná. Ak sa počas jazdy objavujú nerovnosti na ceste a vaše vozidlo má pocit, že poskakuje ako na trampolíne alebo pláva ako loď na vlnách, problémom nemusí byť nevyhnutne vaše riadenie, ale pravdepodobne opotrebované tlmiče alebo vzpery. Tieto opotrebované tlmiče a vzpery však môžu viesť k potenciálne nebezpečným problémom pri riadení. 

Pri každej jazde v zákrutách, najmä ostrých, sa hmotnosť vozidla nakláňa smerom od zákruty, z pneumatík druhej strany. Váš hydraulický posilňovač riadenia a systém odpruženia má za úlohu pôsobiť proti prenosu hmotnosti, aby sa zachovala trakcia. 

V tomto procese sú rozhodujúce tlmiče a vzpery. To znamená, že hoci nemusia byť nevyhnutne priamou súčasťou systému riadenia, sú stále prepojené. Ak sú tlmiče a vzpery už staré, musíte ich čo najskôr vymeniť. 

Ťažko otočiteľný volant 

Posilňovač riadenia je v súčasnosti bežný vo väčšine vozidiel SUV, osobných a nákladných vozidiel. Hydraulické čerpadlo, pričom niektoré modely sú namiesto neho vybavené elektromotorom, pomáha vodičovi pri otáčaní pneumatík počas otáčania volantom. 

Vozidlá starej školy z minulých dôb túto konkrétnu funkciu nemali, čo sťažovalo ich riadenie. Aj vozidlo vybavené posilňovačom riadenia by bolo mimoriadne náročné riadiť, ak by nemalo asistenčný pohon.

Ak sa vám zdá, že je ťažké otáčať volantom, môže byť niečo s vaším posilňovačom riadenia v neporiadku. Nízke množstvo oleja alebo kvapaliny do posilňovača riadenia v nádrži môže znížiť asistenciu posilňovača a môže znamenať únik. 

Ďalším potenciálnym vinníkom je poškodený alebo opotrebovaný hadicový remeň alebo chybné čerpadlo posilňovača riadenia. Ak má vaše vozidlo elektrický posilňovač, príčinou môže byť aj prepálená poistka alebo zlý motor. 

Vaše vozidlo môže mať pocit, že sa chveje, alebo môžete cítiť vibrácie na volante z dôvodu opotrebovaných spojovacích tyčí.

Hluk pri otáčaní kolesa 

Počuť neprirodzené a hlasné zvuky vychádzajúce z vášho vozidla môže byť nepríjemné a priam alarmujúce. Ak otáčate volantom a počujete pískanie alebo škrípanie, tento zvuk môže mať niečo spoločné so systémom riadenia. 

Príčinou môže byť chybné čerpadlo posilňovača riadenia alebo nízky obsah oleja v posilňovači riadenia, ako aj opotrebovaný hadicový remeň. V prípade škrípavých zvukov musí byť niečo v neporiadku s hriadeľom riadenia. Horné ložiská vzpery môžu byť už opotrebované, ak pozorujete tiché vŕzganie. 

Bublajúca alebo penivá kvapalina posilňovača riadenia 

Olej v posilňovači riadenia je priesvitný a často má červenkastý odtieň. Nemal by byť nepriehľadný ani tmavý, ani by nemal byť spenený. Ak ste si pri kontrole nádržky čerpadla všimli bublinky alebo penu, je možné, že systém je netesný a musíte ho okamžite opraviť. 

Je tiež možné, že kvapalina je už stará a vyžaduje si výmenu. Kvapalina posilňovača riadenia často obsahuje ako prísadu látku proti peneniu, ktorej obsah sa môže vekom zmenšovať. V systéme môže byť aj vlhkosť, ak si všimnete mliečny vzhľad kvapaliny. V takom prípade je potrebné kvapalinu vypláchnuť, aby sa problém vyriešil. 

Preklzávanie volantu pri otáčaní 

Niektorí vodiči sa často sťažujú, že pneumatiky odmietajú nasledovať, keď otáčajú volantom, akoby volant mal mŕtvu zónu, v ktorej nemá žiadny účinok. Nie je to normálne a v takom prípade by ste s autom vôbec nemali jazdiť.

Ale ak vás to uteší, nie je to bežný problém. Ak si však všimnete, že vaše auto nezatáča pri každom otočení volantom alebo sa po otočení nevyrovná späť, možno budete musieť vymeniť alebo opraviť hriadeľ riadenia. 

Ak si všimnete niektorý z týchto problémov s hydraulickým posilňovačom riadenia, odvezte svoje vozidlo ku kvalifikovanému technikovi do dôveryhodného servisu. 

Články v rovnakej kategórii:

Back to Top